Locomotieven

Stoom

 
locomotief 57 Bonne

locomotief nummer 57 "Bonne",
type: Dh2t gebouwd door: Machinefabriek Esslingen bouwjaar 1943, asindeling D
dienstgewicht: 67 ton
lob: 10.500 mm, hoogte 4.100 mm
max snelheid: 50 kmh, min boogstraal 120 m,
watertenders: 9 m3, kolentender 4 ton
keteldruk: 14 atm
vlampijpen: 134 stuks, oververhitters 24 stuks
roosteroppervlak: 1,8 m2
VO vuurkist: 8,5 m2, pijpen: 80,9 m2, OVO 25,6 m2
stoommachine: boring 500 mm, slag 550 mm, wieldiam. 1080 mm
trekkracht: 13,4 ton
status: M.i.v. 01-01-2016 niet rijvaardig

locomotief 22 Tom

locomotief nummer 22 "Tom,"
type: Cn2t Hannibal, gebouwd door Fried. Krupp te Essen,
bouwjaar: 1949, asindeling C
dienstgewicht 51 ton
lob: 10.000 mm, hoogte 3.980 mm
max snelheid: 45 kmh, minimum boogstraal 120 m
watertenders 5,6 m3, kolentender 2,5 ton
keteldruk: 12 atm
vlampijpen: 280 stuks, roosteroppervlak: 1,6 m2
VO vuurkist: 7,3m2, pijpen: 107,8 m2
stoommachine: boring 450 mm, slag 550 mm, wieldiam. 1100 mm
trekkracht: 9,86 ton
status: rijvaardig

Diesel

  naar boven
Bennie

Locomotor (sik) Ex NS 316 "Bennie"
type NS 200/300
bouwjaar 1956 ,Werkspoor Amsterdam fabr.nr 777
lob 7000 mm
asindeling B vermogen 75 pk
aandrijving diesel-elektrisch
Stork-Ganz 4 cil. , na 1960 Stork Ricardo il.3.cil. - Heemaf / Smit 500 kW
gewicht 21 ton, max snelheid 60 km/h
status: op Tata toegelaten

GE 995

Dieselelektrische locomotief EX KNHS 995
type: Dieselelektrische 2 stuks Cummins NTA 6 cyl diesel, 290pk/2100rpm
boring 139,7 mm, slag 152,4 mm, cyl inh 14 liter
bouwjaar 1963 General Electric
lob 12520 mm
asindeling Bo-Bo trekkracht 23 ton
max snelh 25 km/h
status: in dienst

Cockerill

locomotief nummer 48 Cockerill , KNHS
type: CO 30 ST-FD
bouwjaar 1958 Cockerill, Seraing ( Liege ) België
lob: 6610 mm
aandrijving diesel-hydraulisch,Motor: Cummings vermogen 285 pk
asindeling B
max snelheid: 35 km/h
status: in revisie

lokomotor nr 5
locomotief nummer 5, KNHS .
type locomotor MV2
gebouwd door Orenstein & Koppel te Hattingen.
Bouwjaar: 1960, asindeling B
lob: 5000 mm, radstand 3700 mm
Hoogte: 2800 mm, breedte: 2560 mm gewicht: 8 ton,
max snelheid: 15 km/h, Min boogstraal 75 m
Motor: 2 cyl, 4000 cc, 30 PS, boring X slag 115 x 160
3 versnellingen, kettingaandrijving, max trekkracht: 1750 kg.
Status: buiten dienst.
locomotor Japie
meer foto's
 1  2

naam: "Japie"
type: locomotor Montania RL 1a
bouwjaar 1936 Orenstein & Koppel, Werk Nordhausen fabr.nr.6971
lob: 2820 mm, radstand: 1320 mm,
hoogte: 2005 mm, breedte: 2050 mm,
gewicht 3 ton, max snelheid 8 km/h
Min boogstraal 40 m, motor 1 cyl, 11 pk,
status: buiten dienst

naar boven

Overig materieel

Rijtuigen

 
umbau rijtuigen
7 x ex DB Umbau wagens lengte 24 meter op twee 2-assige draaistellen.
76101 = 5080 29 12 197-9 = Byg 515, bouwjaar 1959, AW Neuaubing
76102 = 5080 29 12 628-3 = Byg 515, bouwjaar 1959, AW Karlsruhe
76103 = 5080 29 03 013-9 = Byg 516, bouwjaar 1969, AW Karlsruhe
76104 = 5080 29 03 006-3 = Byg 516, bouwjaar 1960, AW Karlsruhe
76105 = 5080 82 12 186-6 = BDyg 532, bouwjaar 1958, AW Neuaubing
76109 = 5080 38 11 468-4 = AByg 504, bouwjaar 1959, AW Hannover
(76063 ?) = 5080 82-12 063-7 = BDyg 531
lob: 19460 mm, spilafstand: 12250 mm, radstand: 2500 mm
Breedte: 2990 mm, hoogte 4062 mm, gewicht 28,1 ton
max snelheid: 120 km/h, min boogstraal: 120 m
status: rijvaardig
nieuwe umbau

Dit is het pas aangekochte rijtuig 5080 82-12 063-7 = BDyg 531. Inmiddels is de revisie gereed.
Het rijtuig is enige tijd geleden als barrijtuig in gebruik genomen.

Kijk hier voor een fotoserie.

 

naar boven

Energiewagens

Energie 1

Voertuignummer 76110
Energiewagen met dieselmotor DAF 1160 + 115 kVA aggregaat
ex 8084 9741 022-2 (oorspr. NS T4710)
lob: 8875 mm, spilafstand 3900 mm, radstand: 1900 mm
breedte: 2990 mm, hoogte: 2960 mm
gewicht 30,95 ton
max snelheid 120 km/h, min boogstraal 120 m
bouwjaar onderstel 1945 Nydquist & Holm Trollhättan
status: rijvaardig

In 1991 gebouwd in eigen beheer in de zelfde stijl als de umbauwagens. Gebouwd op een onderstel van een kolentender van de NS serie 4700.

Energie 2

Voertuignummer 76106
Energiewagen ex NS 0184 1501 048-9
bouwjaar 1963 Lindner
goederenwagon GBS 184met 200kWh dieselgenerator
lob 14520 mm, radstand 8000 mm
breedte 2600 mm, hooghe 3915 mm
gewicht 13,8 ton (excl generator)
inhoud: 82,2 m3, laadvloer 33 m2
draagvermogen 26,0 ton
max snelheid 100 km/h, min boogstraal 120 m
status: in revisie

 

Overige wagons

naar boven
Ketellwagen
Voertuignummer 76108
ex NS 2184 0704 614-1 (DSM 15002, oorspr. NS 515624P)
bouwjaar: 1928 Uerdingen
Ketelwagen 25,4 m3 inhoud.
lob: 8800 mm, radstand: 4000 mm
breedte: 2528 mm, hoogte 3786 mm
gewicht 12,0 ton draagvermogen 17,8 ton
max snelheid: 65 km/h, min boogstaal 120 m
status: rijvaardig

Voertuignummer 76111
ex NS 8084 9741 021-3
lob: 8875 mm, spilafstand 3900 mm, radstand: 1900 mm
breedte: 2990 mm, hoogte: 2960 mm
gewicht 30,95 ton, inhoud 23,4 m3
max snelheid 120 km/h, min boogstraal 120 m
bouwjaar 1945 Nydquist & Holm Trollhättan
status: buiten dienst

Golsdorf lokomotieftender ex NS 4700. De draaistellen zijn gereviseerd. De bak wacht nog op behandeling.

Draaistellen van de Golsdorf locomotieftender ex NS 4700.
De Golsdorftender zoals hij er uitzag voordat hij buiten dienst werd gesteld.
Hier tijdens een bezoek aan de SHM.
Slakpan
meer foto's
 1  2

ex KNHS slakpanwagen.
bouwjaar 1929 Juckerath
lob: 8250 mm, asindeling 2'2
gewicht: 36 ton, max snelheid 15 km/h

Deze werd gebruikt voor het afvoeren van slak die ontstaat bij de ruw ijzer bereiding.

menger
meer foto's
 1

voertuignummer 13005 (ex HS 5)
ex-KNHS rijdende ruwijzermenger.
lob 15060 mm,, spilstand 8800 mm, radstand 3 x 1100 mm
breedte 3000 mm, hoogte 3820 mm
gewicht 113 ton, draagvermogen 110 ton
max snelheid 45 km/h, min boogstraal 120 m
bouwjaar 1948 GHH, Werk Sterkrade
status: Tata toegelaten

Werd gebruikt om het ruw ijzer te vervoeren van de hoogovens naar de staalfabriek.

railkraan
meer foto's
1 | 2 | 3 | 4 |

ex-KNHS railkraan
Type R3010 "Samson" Dieselelectrisch Zelf rijdend.
Bouwjaar 1960
Fabrikant: Coles Cranes Engeland
Dienstgewicht: 117 ton,
Hijsvermogen: 35 ton.
Gieklengte: 15,24 m,
Rijsnelheid: 15km/h.

De kraan is de laatste jaren gebruikt in de binnenhaven om plezierjachten in en uit het water te hijsen.

usa_flat

Warflat ex USA 3508474 (onder de tender)
bouwjaar 1944 American Car and Foundry
lob: 13510 mm, gewicht 16 ton
asindeling: 2'2
max snelheid 45 km/h

Is na de tweede wereldoorlog door het Amerikaanse leger achtergelaten.

demel
meer foto's
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| 6 | 7 | 8| 9 |

voertuignummer 7
HW DEMEL ex Min van Defensie 2084 0402 001-7 (oorspr. NS 581101P)
bouwjaar 1956 Allen Rotterdam
lob: 6640 mm, radstand 3600 mm
breedte 3150 mm, hoogte 1230
gewicht: 10,3 ton, draagvermogen 12 ton, als helling: 50 ton
max snelheid: 60 km/h, min boogstraal 40 m
status: op Tata toegelaten

Deze wagen werd gebruikt om op plaatsen zonder koplading, voertuigen op de trein te kunnen laden. De DEMEL werd aan de trein gekoppeld waarna de achterste as kon worden weggenomen. De wagen vormt dan een schuine oprijweg waarover tanks en vrachtauto's op de trein kunnen rijden.

ct_demel

voertuignummer 76112
CT Demel ex min van Defensie 2184 0450 010-8 (oorspr NS 581009P)
bouwjaar 1954 Krupp Essen
lob: 10780 mm, spilafstand 6150 mm
radstad 1800mm,
breedte 3115 mm, hoogte 1290 mm
gewicht 17,3 ton, oppervlakte 29,5 m2, draagvermogen 52 ton
max snelheid 80 km/h, min boogstraal 40 m
status: op Tata toegelaten

serie van 25 wagens voor het transport van centurion tanks

schrotwagen

voertuignummer 23392
Blokschrotwagen
bouwjaar 1963 Mulder
lob: 10360 mm, spilafstand 4700 mm, radstand 2 x 1400 mm
Breedte 3036 mm, hoogte 3060 mm
gewicht 56 ton, inhoud 30,5 m3
draagvermogen 10 ton
max snelheid 15 km/h, min boogstraal 120 m
status: op Tata├║ toegelaten

Werd bij Hoogovens gebruikt voor intern transport van schroot.

naar boven